Oma tarinani ja 10 oppia yrittäjyydestä

Maria Sillanpää

Isot elämänmuutokset tapahtuvat usein jonkin vaistoinkäymisen tai henkilökohtaisen kriisin kautta. Myös oma polkuni yrittäjäksi alkoi haasteiden kautta.

Vuonna 2010 lähipiirini alkoi ihmetellä jatkuvaa väsymystäni. Duunit hoidin sata lasissa, mutta iltaisin olin niin väsynyt etten jaksanut harrastaa tai nähdä ystäviä. Rampattuani vuoden ajan eri lääkäreillä löysin unitutkija Markku Partisen. Unitutkimuksissa selvisi, että minulla on jonkinasteinen hypersomnia eli liikaunisuus. Partinen suositteli miettimään uusiksi rytmit ja ruokavalion. Hän myös sanoi, että suurelle osalle ihmisistä ei sovi perinteinen klo 8-16 työaika, vaikka järjestelmä yrittää meitä siihen ohjata. Koin, että helpoin tapa vaikuttaa työaikaan olisi yrittäjäksi siirtyminen.

Sivutoiminen yrittäjyys ja digiviestinnän opinnot matkalla täyspäiväiseksi yrittäjäksi

Vuonna 2010 kun sain hypersomniadiagnoosin, tein työkseni digimarkkinointia ja konsultoin asiakasyrityksiäni verkkoliiketoiminnan kehittämisessä. Olimme myös samaan aikaan suunnittelemassa omia häitämme puolisoni Juhan kanssa, ja koska tuolloin Suomesta puuttui informatiivinen hääsivusto asiantuntija-artikkeleineen ja hääblogeineen, päätin perustaa sellaisen. Meidänhäät.fi -sivustosta tuli ensimmäinen oma bisnekseni, jonka myötä oli helppoa ja suht riskitöntä harjoitella yrittäjyyttä sivutoimisesti palkkatyön ja kotiäitiyden lomassa. Tiesin, että minulla ei kuitenkaan riittäisi motivaatiota tehdä hääportaalista itselleni päätoimista liiketoimintaa, vaan kaipasin jotain syvällisempää ja merkityksellisempää tekemistä. Sivutoimisessa yrittäjyydessä oli kuitenkin se hyvä puoli, että se auttoi tunnistamaan taidot, joita minun olisi hyvä opetella ja kehittää, jos haluaisin siirtyä päätoimiseksi yrittäjäksi.

Toisen lapsemme äitiysvapaan aikana sain idean hakea Metropolian ammattikorkeakouluun opiskelemaan digitaalista viestintää. Se oli kenties paras omaa uraani koskeva päätös pitkään aikaan. Tuntui, että reilu vuosi digiviestinnän opintojen parissa opetti minulle enemmän yrittäjänä vaadittavia taitoja, kuin viisi vuotta kauppakorkeakoulussa. Parasta opinnoissa oli asiakasyritysten kanssa tehtävät projektit, ja se mitä opin kurssikavereiltani näissä projekteissa. En väitä, että olisin kovinkaan taitava koodaamaan nettisivuja, suunnittelemaan toimivaa käyttöliittymää tai visuaalista ilmettä brändille, mutta opintojen kautta opin tuntemaan ihmisiä, jotka olivat näissä asioissa erinomaisia. Opin myös ymmärtämään paremmin näiden teemojen parissa työskenteleviä ihmisiä sekä tällaisen työn arvoa ja hinnoittelua.

Bonfiren vauhdikas ensimmäinen vuosi

Kun saimme pari vuotta takaperin nykyisen yhtiökumppanini ja silloisen ex-kollegani Laura Pääkkösen kanssa idean Bonfire.fi -bisnesmediasta, en epäröinyt hetkeäkään ettenkö pystyisi tiimimme kanssa hoitamaan kunnianhimoista projektia maaliin. Tässä auttoi digiviestinnän opintojen lisäksi toki myös kokemukset häämedian rakentamisesta. Ratkaisevinta oli kuitenkin saada oikeat ihmiset tiimiin. Yhtiökumppaneideni Lauran ja Joonaksen ohella myös Metropolian opiskelukaverillani Mirette Partasella oli tärkeä rooli bisnesmedian rakentamisessa.

Bonfire.fi -bisnesmedia lanseerattiin reilu vuosi sitten. Tällä hetkellä yli 140 bisnesvaikuttajaa Suomen liike-elämän huipulta julkaisee asiantuntijasisältöjä blogien, videoiden ja podcastien muodossa Bonfire.fi -mediassa. Kuitenkin yli 90% liikevaihdostamme tulee Bonfire Agencyn eli Suomen ensimmäisen B2B-vaikuttajamarkkinointitoimiston puolelta. Oli toki jännittävää lähteä tekemään ihan uudenlaista liiketoimintaa ja katsomaan löytyisikö B2B-vaikuttajamarkkinoinnin palveluille kysyntää. Tämä huoli osoittautui onneksi täysin turhaksi.

Bonfiren ensimmäisen vuoden aikana olemme onnistuneet löytämään yli 20 rohkeaa asiakasyritystä, jotka ovat ennakkoluulottomasti lähteneet kokeilemaan B2B-vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuuksia yhteistyössä oman toimialansa kiinnostavimpien vaikuttajien kanssa muun muassa podcast-, video- ja webinaarisarjojen muodossa sekä erilaisina brändilähettilyyskonsepteina. Asiakaskannan vauhdikkaan kasvun myötä myös tiimimme koko on ehti kasvaa ensimmäisen vuoden aikana kolmesta henkilöstä kuuteen.

Ennen Bonfirea ehdin jonkin aikaa myymään digimarkkinoinnin palveluita yrittäjänä PK-yrityksille, joten nyt jälkiviisaana on helppo todeta, että on tuhat kertaa helpompaa myydä sellaisia palveluita, joita muut eivät vielä tarjoa, kuin kilpailla samassa palvelukategoriassa satojen muiden yritysten kanssa. Uudenlaisten palveluiden tarjoaminen lienee yksi tärkeä syy sille, miksi monet isot, kansainväliset brändit kiinnostuivat palveluistamme heti Bonfiren alkumetreillä.

Tätä kirjoittaessa alkaa itsellekin hahmottua, että ensimmäinen vuosi täyspäiväisenä yrittäjänä taisi mennä lopulta tosi hyvin, vaikka toki haasteitakin on matkan varrella riittänyt. Näiden kokemuksien pohjalta listasin alle 10 oppiani yrittäjyydestä.

10 oppiani yrittäjyydestä

1. Pyydä palautetta ja testaa liikeideasi. Moni lähtee yrittäjäksi vääristä syistä. Näin tein itsekin ensimmäisen yritykseni kohdalla, sillä perustin ensimmäisen yritykseni oman tilanteeni takia, enkä niinkään markkinapotentiaalin vuoksi. Yrittäjyys on aina riski ja vaatii pääomaa, siksi on tärkeää varmistua, että tuotteesi tai palvelusi on kilpailukykyinen ja että sille löytyy kysyntää.

2. Valitse yhtiökumppanisi huolella ja tee osakassopimus. Moni sanoo, että älä koskaan perusta yritystä hyvän ystäväsi kanssa. Itse otin tässäkin kohtaa riskin, sillä olemme toisen yhtiökumppanini Lauran kanssa olleet ystäviä jo yli 10 vuoden ajan. Tosin olemme Lauran kanssa tutustuneet työn kautta ja olleet kollegoita kahdessa eri firmassa ennen yhteistä yritystämme, joten tiesimme etukäteen todella hyvin toistemme ammatilliset vahvuudet ja heikkoudet. Hämmästyttävän usein kuulee, että ystävien kesken perustetuissa yrityksissä ei ole tehty osakassopimuksia. Tällöin ristiriitatilanteissa tulee helposti isoja ongelmia, joihin olisi voitu varautua etukäteen osakassopimuksella.

3. Verkostoidu. Verkostojen merkityksestä on jauhettu väsymiseen asti, mutta ei ole sattumaa, että suurin osa asiakkaistamme on peräisin meidän kolmen perustajan ammatillisista verkostoista. B2B-liiketoiminta on luottamusbisnestä, joten asiakkaan on todella paljon helpompi luottaa myyjään ja tehdä ostopäätös, jos myyjä on tuttu vähintäänkin sosiaalisen median kautta.

4. Käytä viestinnässä luovuutta ja luo henkilökohtaisia suhteita. Ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani Management Eventsillä tehtäväni oli järjestää ylimmän johdon kutsuvierastilaisuuksia. Puhujiksi tilaisuuksiin piti saada muun muassa isojen yritysten toimitusjohtajia. Piti löytää keinot saada oma viesti läpi henkilöille, jotka saavat jopa satoja sähköposteja päivittäin. Tänä päivänä kun minun pitää lähestyä kiireisiä ihmisiä, lähetän hyvin harvoin sähköpostia. Yksityisviesti somekanavassa tai WhatsAppissa tavoittaa usein nopeammin, ja somekanavien kautta vastaanottaja näkee näppärästi viestin lähettäjän kasvot ja taustat. Somen kautta tulee helposti tutuksi myös henkilöt työminän takana. B2B-palveluita halutaan ostaa hyviltä tyypeiltä, eikä niinkään yrityksiltä.

5. Älä anna periksi. Yrittäjyys on maraton ja lunta tulee taatusti tupaan silloin tällöin. On ihan normaalia, että jos ehdotat yhteistyötä kymmenelle ihmisille, niin saat yhdeksältä pakit (tai todennäköisimmin radiohiljaisuutta). Palaa kohtiin 3 ja 4, ja huomaat, että homma helpottuu koko ajan.

6. Älä jää yksin. Verkostojen voima tulee myös tässä. Jokaisella yrittäjällä tulee huonoja päiviä ja moni painii ihan samojen haasteiden kanssa kuin sinäkin. Tapaa säännöllisesti toisia yrittäjiä ja sparrailkaa juttuja kimpassa. Jos markkinointialan yrittäjänä autat juristiyrittäjää markkinoimaan, hän hyvin todennäköisesti auttaa sinua myöhemmin lakiasioissa, jos sellaiseen tulee tarvetta.

7. Pidä huolta itsestäsi ja lähipiiristäsi. Kiireen keskellä on usein helpoin tinkiä omasta hyvinvoinnista ja laittaa työkiireet perheen ja ystävien edelle. Mutta jos yrittäjän terveys ja ihmissuhteet prakaa työn takia, ollaan aika heikoilla jäillä. Itselleni ylivoimaisesti haastavinta yrittäjyydessä on ollut tasapainoilu työn, perheen, riittävän levon ja vapaa-ajan välillä. Monelle kivalle asialle on joutunut sanomaan ei, että on voinut sanoa yrittäjyydelle kyllä.

8. Muista pitää lomaa ja vapaapäiviä. Itselleni yksi tärkeimmistä syistä lähteä yrittäjäksi oli se, että minulle ei sopinut perinteinen kahdeksasta neljään toimistotyö. Ison unentarpeeni takia herään arkisin usein vasta 7:30 aikoihin ja menen toimistolle aikaisintaan klo 10. Minulle ei ole ongelma tehdä töitä välillä iltaisin ja viikonloppuisin, mutta hyvinvointini kannalta on ollut tosi tärkeää pitää joka viikko vähintään yksi vapaapäivä ja pidempi loma silloin tällöin.

9. Uskalla rekrytoida itseäsi viisaampia. Tämän ohjeen olen härskisti kopioinut joltain itseäni vanhemmalta ja viisaammalta, mutta en nyt millään saa päähäni, että keneltä. Palkattuamme ensimmäisen työntekijän Elisan viime elokuussa, huomasin hyvin pian tämän lauseen merkityksen käytännössä. Olimme hakemassa harjoittelijaa, mutta muutamassa kuukaudessa Elisasta tuli Bonfire.fi -bisnesmedian päätoimittaja, ja itse sain hyvillä mielin siirtyä median puolelta työskentelemään täysipainoisesti vaikuttajamarkkinoinnin asiakasprojektiemme parissa. Ehdottomasti parhaita hetkiäni yrittäjän uralla on ollut se, että on huomannut uusien työntekijöiden tekevän asiat ihan eri tavalla ja paljon paremmin kuin itse.

10. Älä myy mulkvisteille. Välillä tuntuu, että olen myynyt sieluni työlle, koska työn parissa tulee vietettyä niin iso osa valveillaoloajasta. Elämä on liian lyhyt siihen, että tekisi töitä inhottavien ihmisten kanssa, joten miksi sitä ei tekisi duunia vain hyvien tyyppien kanssa?

 

Kuvan Mariasta otti valokuvaaja Johanna Kinnari.

You may also like

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *