Valitse oikeat somekanavat asiantuntijabrändin rakentamiseen

Maria Sillanpää

Kävin pari viikkoa takaperin Kauppalehden toimittajan kanssa keskustelemassa henkilöbrändäyksen  ja sosiaalisen median merkityksestä asiantuntijayrittäjän menestykselle. Viime viikolla ilmestyi juttu otsikolla ”Brändi kasvattaa asiantuntijan yritystä” painetussa Kauppalehdessä sekä painetun jutun loppuosa Kauppalehden nettisivuilla: ”Jos nyt haluaa breikata isosti, kannattaa olla YouTubessa”.

Mihin YouTuben suosio perustuu?

YouTuben suosio BtoB-markkinoinnissa ja myynnissä ei ole Suomessa vielä hirveän vahva, mutta monet markkinoinnin trendiraportit povaavat YouTuben kasvua ammatillisella puolella tulevan vuoden aikana. Ennustetaan, että tulevaisuudessa suurin osa somesisällöistä on videomuodossa. Näin ollen ne yritykset, jotka ottavat YouTuben ja ylipäätään videoformaatin haltuun jo nyt, ovat etulyöntiasemassa.  

Myös elokuisessa Tubecon Industry Dayssa puhuttiin paljon YouTuben kasvusta yritysten markkinointi- ja myyntikanavana. Kotimainen videoverkosto Töttöröö Network toteutti yhdessä Annalectin kanssa tutkimuksen YuoTuben sisällöistä ja vaikuttavuudesta vuonna 2017. Kyselyyn vastasi yhteensä kaksi tuhatta 15-35 vuotiasta suomalaista (n= 2 000). Lisäksi tutkimuksessa tehtiin kvalitatiivisia haastatteluita 15-24 vuotiaille. Kiinnostavaa tutkimuksessa oli muun muassa se, että tubettajien tuottaman sisällön päivätavoitettavuus on selvästi korkeampi kuin kaupallisen tv:n 15-25 vuotiaiden keskuudessa. Kyseinen kohderyhmä kokeekin YouTube-videoiden katselun tärkeämpänä kuin muiden medioiden käytön. Lisäksi tubettajien videoiden päivittäinen seuraaminen on vuodessa enemmän kuin tuplaantunut 22-35—vuotiaiden keskuudessa. YouTube-videoiden vahvuuksia nuorten näkökulmasta ovat muun muassa tubettajien aitous ja samaistuttavuus. Yllättävintä Töttöröön ja Annalectin tutkimuksessa oli mielestäni se, että valtaosa vastaajista (84%) suhtautuu postiivisesti tai neutraalisti kaupallisiin yhteistöihin YouTube –vidoissa.

”TV:ssä se on niin kuin vaan mainos kun YouTubessa voi kertoa millainen tuote on.” Nainen 24v

”Jos Tubessa tai kavereilta saa tietää uudesta tuotteesta, saatan mennä etsimään kaupasta tuotetta.” Nainen 23v

Kiinnostava tutkimustulos oli myös se, että Youtube-yhteistyön koetaan vaikuttavan ostopäätöksiin useammin kuin mainonta muissa medioissa. 18-35 vuotiaista 84% voisi kuvitella ostavansa tuotteen tai palvelun YouTube-videon perusteella. Tämän tutkimuksen pohjalta jään mielenkiinnolla seuraamaan miten yritykset ja asiantuntijat alkavat tulevaisuudessa hyödyntämään YouTuben kaupallisia mahdollisuuksia. Potentiaalia siihen ainakin löytyy!

Ajankohtaisimmat kanavat asiantuntijabrändin rakentamisessa

Asiantuntijabrändin rakentamista ajatellen näen tällä hetkellä kiinnostavimmiksi kanaviksi YouTuben ohella ammatilliset blogit, Facebookin, Twitterin, LinkedInin ja Instagramin. Nämä kanavat nousivat tärkeimmiksi myös lokakuussa valmistuvassa tutkimuksessani yrittäjän henkilöbrändistä. Toki kanavavalinta on myös hyvin toimialasidonnaista. Esimerkiksi visuaalisilla aloilla korostuu Instagramin ja Pinterestin rooli. Monet povaavat myös podcastien kasvua ammatillisena kanavana lähitulevaisuudessa.

Facebook tavoittaa tällä hetkellä yli 2,5 miljoonaa suomalaista ja se on edelleen käytetyin somekanava maassamme. Facebookin etu ammatillisella puolella on ehdottomasti se, että ammatillisten Facebook-ryhmien määrä on kasvanut huimasti viime aikoina. Itse käyn erittäin paljon keskusteluja erilaisissa Facebook-ryhmissä sekä asiakkaiden että muiden sidosryhmien kanssa. Facebook on myös tärkein liikenteen lähde, kun katson oman ammatillisen blogini lukijakuntaa.

LinkedInin viime aikaisten algoritmimuutosten takia sen rooli on muuttunut mielestäni parempaan suuntaan. Aiemmasta linkkikaatopaikasta on tullut hyvä paikka ammatillisille keskusteluille, ja monet kantaaottavat postaukset saavuttavat helposti tuhansien silmäparien viraalinäkyvyyden, kunhan viestiä on jaksanut hieman pohdiskella (ja jättää linkin kommenttikenttään). Twitter toimii tietyillä aloilla, mutta esimerkiksi omia asiakkaitani (pienyritysten johto) en löydä sieltä juurikaan. Oman alan trendit ja ajankohtaiset puheenaiheet on kuitenkin helppo bongata Twitter-feedistäni. Twitterin hyvä puoli on myös se, että siellä liikkuu paljon toimittajia, ja tätä kautta saatat saada ansaittua näkyvyyttä perinteisissä medioissa. Instagramia ei vielä monikaan yritys osaa hyödyntää asiantuntijapalveluiden markkinoinnissa, mutta uskon, että Instagramin suosio kasvaa tulevaisuudessa myös ammatillisella puolella, koska sometrendinä ovat tällä hetkellä visuaaliset sisällöt ja videosisällöt (vrt. Instagram stories).

Kuten viime viikkoisessa Kauppalehden jutussa totesin, on viimeisen kymmenen vuoden aikana nähty iso asiantuntijablogien aalto, eikä ole sattumaa, että henkilöbrändin rakentamisessa menestyneet yrittäjät pitävät kaikki omaa blogiaan. Myös asiatuntijablogissa kannattaisi mielestäni tuoda omaa persoonaa esiin, näin se erottuu monista kuivan rapsakoista yritysblogeista. Kun kerrot tarinoita elämästäsi, se jää ihmisille mieleen ja siihen on helppo samastua.

Tärkeintä ammatillisten somekanavien valinnassa on mielestäni kuitenkin oma persoona ja se mikä tuntuu itselle luontevimmalta. Itse olen aina rakastanut kirjoittamista, se on minulle nopeaa ja helppoa. Siksi blogi on itselleni ehdottomasti tärkein kanava tuoda esiin omaa ammatillista osaamistani. Tiedän, että juuri nyt kannattaisi panostaa videoon, koska kilpailua on sillä puolella vielä suhteellisen vähän. Katsotaan, jos jossain vaiheessa pääsisin eroon jo lapsuudesta peräisin olevasta rimakauhustani videoiden suhteen ja minustakin tulisi vielä joskus tubettaja!

Lokakuisessa Somemarkkinoinnin tehopäivässä sparraamme yrittäjiä somestrategian suunnittelussa, social sellingissä sekä henkilöbrändin rakentamisessa yhdessä kollegani Laura Pääkkösen kanssa. Lisäksi päivän aikana ammattivalokuvaaja Johanna Kinnari ottaa kaikista osallistujista valokuvat, joita voit jatkossa hyödyntää someprofiileissasi, sivustollasi tai blogissasi. Lämpimästi tervetuloa mukaan 13.10.2017 workshopiin Hotel Haveniin Helsingin keskustaan! Lisätietoja tilaisuudesta löydät täältä. Ole nopea, sillä mukaan mahtuu vain 40 yrittäjää.

-Maria

 

Kuva: Valokuvaaja Johanna Kinnari.

You may also like

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *