Pk-yritysten voimavaroja tulevaisuudessa ovat digitaalinen kehitys ja verkostot

Maria Sillanpää

Pari viikkoa takaperin julkaistiin Googlen, Vainu.io:n ja Suomen Yrittäjien tekemä selvitys koskien suomalaisten pk-yritysten digikehitystä. Kyseisen selvityksen mukaan suomalaiset pk-yritykset ovat pääasiassa surkeita hyödyntämään digitaalisuutta.

Täältä omasta digikuplastani katsottuna selvityksen heikot luvut olivat mielestäni todella herättäviä. Tässä tiivistetysti: ”Digipudonneiksi selvityksessä luokitellaan yritykset, joilla ei ole mitään toimintaa verkossa (35% pk-yrityksistä). Responsiiviset verkkosivut puuttuu 56% pk-yrityksistä. Yrityksistä 79% ei hanki asiakkaita verkkomainonnalla, vaikka niillä olisi jonkinlaiset verkkosivut.”

Miten saataisiin entistä useampi suomalainen pk-yritys käännettyä digieksyneestä digivoittajaksi?

Pohdiskelin asiaa Markkinointitoimisto Kramin vierasblogissa yrittäjäkollegani Laura Pääkkösen kanssa. ”Mielestämme menestyvien pk-yritysten voimavaroja tulevaisuudessa ovat digitaalinen kehistys, verkostot ja henkilöbrändi. Ilman jatkuvaa läsnäoloa ja oman osaamisen jakamista niissä kanavissa, joissa asiakkaat jo ovat, on yrityksillä vaara jäädä kilpailijoiden jalkoihin.”

Lue koko kirjoitukseni aiheesta ”Digieksyneestä digivoittajaksi” täältä. Kyseisen blogiartikkelin lopussa on myös alekoodi lokakuussa Hotel Havenissa Helsingissä yrittäjille järjestämäämme Somemarkkinoinnin ja henkilöbrändäyksen tehopäivään.

-Maria

You may also like

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *